Här hittar du det mesta du behöver veta för att komma igång med och använda våra tjänster. Om du behöver mer eller annan hjälp som du inte hittar här eller i vår kundportal Mina sidor är du välkommen att kontakta vår supportsida.
I Citrix, tryck ner den svarta fliken med en vit nedåtpekande pil genom verktygslådan
Klicka på Ctrl+Alt+Del
Välj Ändra lösenord.
Skriv in ditt gamla lösenord och skriv sedan in ditt nya lösenord.
Viktigt att tänka på är att vi i Cloudplace ställer krav på komplexa lösenord. Det innebär att lösenordet måste bestå av minst tre av följande fyra kategorier; gemener, VERSALER, siffror och tecken (t.ex. !#?). Du får inte återanvända ett lösenord du haft tidigare. Din organisation kan även ha bestämmelser om minsta längd på lösenord.
Om du ska byta lösenord till din mejladress följer du guiden nedan.
Öppna valfri webbläsare (Google Chrome, Internet Edge, Internet Explorer, Firefox..)
Sök i adressfältet på portal.office.com eller tryck HÄR.
Logga in med dina kontaktuppgifter om du uppges ange det.
Tryck sedan högst upp på sidan till höger på din profil (höger om “?”).
Tryck sedan “Visa konto”
Skrolla sedan ner på den nya sidan till “Lösenord” och tryck “ÄNDRA LÖSENORD”
Ange tidigare lösenord och sedan nytt lösenord.
Tryck sedan “Skicka”.
Ditt lösenord är nu återställt och bytt.
Vid lösenordbyten med lösningen mDesktop MÅSTE man antingen vara på kontoret eller vara helt säker på att man har sin VPN igång. Är du osäker på hur du gör kan du alltid ringa till vår support.
När ovanstående är säkerställt tryck ner tangenterna CTRL + ALT + DEL på en och samma gång.
Välj Ändra lösenord.
Skriv in ditt gamla lösenord och skriv sedan in ditt nya.
Viktigt att tänka på är att vi i Cloudplace ställer krav på komplexa lösenord. Det innebär att lösenordet måste bestå av minst tre av följande fyra kategorier; gemener, VERSALER, siffror och tecken (t.ex. !#?). Du får inte återanvända ett lösenord du haft tidigare. Din organisation kan även ha bestämmelser om minsta längd på lösenord.
För att ändra ditt lösenord från din Mac gör du följande.
Öppna valfri webbläsare (Safari, Google Chrome, Firefox)
Sök i adressfältet på portal.office.com eller tryck HÄR.
Logga in med dina kontaktuppgifter om du uppges ange det.
Tryck sedan högst upp på sidan till höger på din profil (höger om “?”).
Tryck sedan “Visa konto”
Skrolla sedan ner på den nya sidan till “Lösenord” och tryck “ÄNDRA LÖSENORD”
Ange tidigare lösenord och sedan nytt lösenord.
Tryck sedan “Skicka”.Ditt lösenord är nu återställt och bytt.
OBS: Detta ändrar bara lösenordet till ditt Microsoftkonto, ej till din dator.
Ska du byta din dator kan du vilja exportera dina inloggningsuppgifter från din gamla dator till din nya dator.
På din gamla dator, logga in i din webbläsare genom att klicka på den lila ikonen uppe till höger i webbläsarfönstret, till vänster om de tre små prickarna.
Tryck på aktivera synkronisering och logga sedan in med ditt Google-konto (@gmail.com).
Dina lösenord, bokmärken och inställningar synkroniseras automatiskt och du behöver bara logga in i webbläsaren på din nya dator på samma sätt.
OBS: använder ditt företag VPN och du har glömt ditt lösenord måste du åka in till kontoret för att kunna återställa lösenordet in till datorn.
Klicka på länken ovan för att återställa ditt lösenord för Cloudplace och EPM Datas Mina Sidor.
Ange din e-postadress och klicka på Skicka kod. En sexsiffrig kod skickas via SMS till ditt registrerade nummer.
Var noga med att anteckna det, eftersom SMS:et försvinner när rutan stängs. Logga in med det nya lösenordet. Om du vill kan du också byta lösenord genom att följa guiden Hur byter jag lösenord i Windows?.
Du kan också återställa ditt lösenord genom att kontakta ert företags kontaktperson hos EPM.
Lägga till funktionsbrevlåda i Outlook [VIDEO] En delad epost i Outlook är ett konto som används för gemensamma funktioner som t.ex. en e-postadress som info@ eller sales@ som flera användare på företaget skall komma åt. För att få åtkomst till en delad postlåda måste du ha behörighet till denna. Om du saknar behörighet eller är osäker på om du har behörighet så kan du kontakta ert företags kontaktperson hos EPM.
För att komma åt en delad epostlåda måste den läggas upp som extra mailkonto. Det gör du enligt följande:
I Outlook, gå in i menyvalet Arkiv uppe till vänster.
Gå in i Kontoinställningar.
Markera ditt mailkonto och klicka på knappen Ändra.
Klicka på knappen Fler inställningar.
Gå in under fliken Avancerat.
Klicka på knappen Lägg till.
Skriv in e-postadressen för den delade epostlådan du vill ha tillgång till t.ex. info@foretag.se och avsluta med Ok.
Epostlådan skall nu synas under listan med Postlådor.
Klicka Ok/Nästa/Slutför tills du är tillbaka i Outlook.
Avsluta med att starta om Outlook.
Nu finns den delade epostlådan tillgänglig i Outlook.
För att göra din kalender synlig för dina kollegor kan du behöva ändra en inställning i Outlook. När du gjort detta kommer din kollega behöva lägga till din kalender i Outlook.
Öppna Outlook.
Gå in i din kalender.
Högerklicka på din egen kalender i spalten till vänster.
Tryck på Delningsbehörigheter…
Välj vilken behörighet du vill ha på din kalender.
Logga in på din webbmail via länkarna nedan. Office 365
Tryck på knappen i det övre högra hörnet där din profilbild är.
Tryck på Öppna en annan postlåda… i menyn.
Skriv in epostadressen på funktionsbrevlådan och sedan på Öppna.
När en ny flik med funktionsbrevlådan öppnats, tryck på kugghjulet i det övre högra hörnet.
Tryck på Autosvarsmeddelande.
Skriv in önskat meddelande och spara sedan.
Behöver du lägga till en kollegas kalender, ett rum eller en delad kalender kan du följa stegen nedan. När du lagt till kalendrarna dyker de upp i spalten till vänster i Outlook.
Öppna Outlook.
Gå in i din kalender.
Tryck på + Öppna Kalender i menyn högst upp på fönstret.
Om du trycker på Från adressbok… kan du söka fram dina kollegors kalendrar och rum.
Om du trycker på Från rumslista… hittar du alla bokningsbara rum.
Om du trycker på Öppna delad kalender… skriver du in namnet på kalendern och trycker på OK.
Om du har svårt att se din kollegas kalender vänder du dig till den kollegan och ber dem följa guiden “Hur delar jag min kalender med mina kollegor?”.
Så här aktiverar du Bitlocker på din dator (Windows 11)
1. Tryck på Start (Windows ikonen). 2. Sök & klicka på Hantera Bitlocker. 3. Välj sedan Aktivera Bitocker. 4. Välj Spara till ditt molndomänkonto eller Spara i ditt Azure AD-konto. 5. Välj Kryptera enbart använt diskutrymme och tryck på Nästa. 6. Tryck på Starta kryptering.
Du kan fortsätta jobba i bakgrunden medan Bitlocker krypterar.
Så här aktiverar du Bitlocker på din dator (Windows 10)
Klicka på Start och skriv Den här datorn.
Nu har utforskaren öppnats, högerklicka då på Lokal disk C: och tryck på Aktivera Bitlocker.
Välj Spara till ditt molndomänkonto eller Spara i ditt Azure AD-konto.
Välj Kryptera enbart använt diskutrymme och tryck på Nästa.
Tryck på Starta kryptering.
Du kan fortsätta jobba i bakgrunden medan Bitlocker krypterar.
Här finns guider för att kontrollera att Windows Defender Antivirus är aktiverat och uppdaterat rätt.
Windows Defender är aktiverat
Klicka på Start och sedan Inställningar/Settings.
Välj Uppdatering och Säkerhet/Update & Security.
Klicka på Windows Säkerhet/Windows Security på vänster spalt.
Om Windows Defender är aktiverat ska alla skyddsområden vara markerade gröna och det ska stå Ingen åtgärd krävs.
Windows Defender är uppdaterat
Klicka på Start och sedan Inställningar/Settings.
Välj Uppdatering och Säkerhet/Update & Security.
Klicka på Windows Säkerhet/Windows Security på vänster spalt.
Välj Öppna Windows-Säkerhet/Open Windows Security.
På vänster spalt finns en flik som heter Skydd mot virus & hot/Virus & Threat Protection.
Klicka på Sök efter uppdateringar/Search for updates under rubriken Uppdateringar för Skydd mot virus & hot/Updates for virus & Threat protection.
Aktivera Realtidsskydd/Real-time protection
Klicka på Start och sedan Inställningar/Settings.
Välj Uppdatering och Säkerhet/Update & Security.
Klicka på Windows Säkerhet/Windows Security på vänster spalt.
Välj Öppna Windows-Säkerhet/Open Windows Security.
På vänster spalt finns en flik som heter Skydd mot virus & hot/Virus & Threat Protection.
Klicka på Hantera Inställningar/Manage Settings under rubriken Inställningar för skydd mot virus & hot/Virus & Threat protection settings.
Aktivera realtidsskydd/Real-time protection så att det är påslaget.
Kontrollera om något skyddsområde behöver åtgärdas
Klicka på Start och sedan Inställningar.
Välj Uppdatering och Säkerhet.
Klicka på Windows Säkerhet på vänster spalt.
Ser alla skyddsområden gröna ut behöver inget åtgärdas. Är de röda eller gula går de att klicka på för att få en liten guide för att åtgärda dem. Har du några frågor angående detta är du välkommen att kontakta supporten.
Här finns guider för att kontrollera att Windows Defender Antivirus är aktiverat och uppdaterat rätt.
Windows Defender är aktiverat
1 Klicka på Start och sedan Inställningar/Settings. 2. Välj Sekretess & säkerhet/Privacy & Security. 3. Klicka på Windows Säkerhet/Windows Security. 4. Om Windows Defender är aktiverat ska alla skyddsområden vara markerade gröna och det ska stå Ingen åtgärd krävs.
Windows Defender är uppdaterat
1. Klicka på Start och sedan Inställningar/Settings. 2. Välj Sekretess & säkerhet/Privacy & Security. 3. Välj Skydd mot virus & hot/Virus & Threat protection. 4. Välj Skyddsuppdateringar/Protection updates under Uppdateringar för Skydd mot virus & hot/Virus & Threat protection. 5. Klicka på Sök efter uppdateringar/Check for updates.
Aktivera Realtidsskydd/Real-time protection
1. Klicka på Start och sedan Inställningar/Settings. 2. Välj Sekretess & säkerhet/Privacy & Security. 3. Välj Öppna Windows-säkerhet/Open Windows Security. 4. Välj Skydd mot virus & hot/Virus & Threat protection. 5. Klicka på Hantera inställningar/Manage settings under Inställningar för skydd mot virus & hot/Virus & Threat protection settings. 6. Slå på Skydd i realtid/Real-time protection.
Kontrollera om något skyddsområde behöver åtgärdas
1. Klicka på Start och sedan Inställningar/Settings. 2. Välj Sekretess & säkerhet/Privacy & Security. 3. Välj Windows-säkerhet/Windows security.
Ser alla skyddsområden gröna ut behöver inget åtgärdas. Är de röda eller gula går de att klicka på för att få en liten guide för att åtgärda dem. Har du några frågor angående detta är du välkommen att kontakta supporten.
Koppla in datorn på personalnätverket med nätverkskabel.
Starta datorn.
Välj önskat språk, region och tangentbordslayout.
När du kommer till Microsofts inloggningsruta anger du först din mejladress och går vidare innan du skriver in ditt lösenord.
Låt datorn stå och konfigurera, det tar ca 10-15 minuter.
När du får logga in kan det fortfarande vara så att datorn håller på att konfoigurera, därför kan det vara så att några program/funktioner saknas. Låt därför datorn stå en timme och kontrollera den sedan igen. ‘
Verifiera att dina resurser/program går att jobba i, samt att du kan komma åt allt med din VPN.
Kontakta gärna supporten om något är oklart eller om det verkar som om du saknar något.
För att din dator ska fungera så bra som möjligt rekommenderar vi att du alltid har de senaste uppdateringarna till din Windows-dator. För att uppdatera din Windows-dator följer du stegen nedan.
Windows 10
Tryck på den lilla flaggan i det nedre vänstra hörnet (Windows-symbolen).
Tryck på kugghjulet och sedan på Uppdatering och säkerhet.
Kontrollera att du är på fliken Windows Update.
Har du väntande installationer kan du trycka på Installera nu.
Har den nya uppdateringen installerats i bakgrunden kan du trycka på Starta om nu.
Kan du inte se några väntande uppdateringar kan du trycka på Sök efter uppdateringar.
Windows 11
Tryck på den lilla flaggan i det nedre vänstra hörnet (Windows-symbolen).
Tryck på kugghjulet och sedan på Windows Update.
Har du väntande installationer kan du trycka på Installera nu.
Har den nya uppdateringen installerats i bakgrunden kan du trycka på Starta om nu.
Kan du inte se några väntande uppdateringar kan du trycka på Sök efter uppdateringar.
För att lägga till din mejl i telefonen gör du följande:
iPhone:
1. Gå in i App Store, en blå ikon med tre vita steck som bildar en triangel. 2. I sökrutan kan du söka efter appen Outlook. 3. Ladda ner Microsoft Outlook. 4. Öppna appen och ange din epost-adress och tryck på fortsätt. 5. Ange ditt lösenord. Om ni använder multifaktorsautentisering kommer du också att få autentisera med sms eller Authenticator-appen. 6. Välj om du vill aktivera notiser eller inte. Du kan aktivera/inaktivera detta i Inställningar senare.
Android:
1. Gå in i Play Store. 2. I sökrutan kan du söka efter appen Outlook. 3. Ladda ner Microsoft Outlook. 4. Öppna appen och ange din epost-adress och gå vidare. 5. Ange ditt lösenord. Om ni använder multifaktorsautentisering kommer du också att få autentisera med sms eller Authenticator-appen. 6. Välj om du vill aktivera notiser eller inte. Du kan aktivera/inaktivera detta i Inställningar senare.
För rDesktop-tjänsten (Cloudplace) har EPM paketerat företagets dagliga använda applikationer. För att få åtkomst till ett program, kontakta företagets EPM-kontaktperson för att be om behörighet. När du har fått behörighet måste du logga ut och in igen i Cloudplace Desktop för att programmet ska synas.
Om du vill använda ett program som inte finns paketerat, kan du lägga en beställning via din kontaktperson.
Om du har blivit av med din token (den sex-siffriga koden) du använder för att logga in i fjärrskrivbordet följer du stegen nedan för att generera en ny.
På din dator öppnar du Citrix Workspace-appen och trycker på “Don’t have a token?” i fältet över Password token.
Skriv in din mejladress.
Skriv in koden du fick till din mejladress samt ditt lösenord.
Om du inte har appen Authenticator installerad kan du gå till App Store (iOS) eller Google Play (Android) och söka fram appen Authenticator från Microsoft samt ladda ner den.
Tryck på + högst upp i det högra hörnet och välj Arbets- eller skolkonto.
Skanna QR-koden med appen i din telefon och se till att det dyker upp en sex-siffrig kod som byts var 30e sekunder.
Logga in i Citrix Workspace med din mejladress, lösenord samt din nya kod.
Citrixmenyn i Cloudplace hittar du i överdelen av skärmen.
Menyn innehåller följande funktioner: Home – Minimerar fönstret för Cloudplace får åtkomst av det lokala skrivbordet. Desktop – Genvän till skrivbordet i Cloudplace. Ctrl+Alt+Del – Skickar tangentkombinationen till skrivbordet i Cloudplace. Preferences – Ger åtkomst till inställningar för Cloudplace för bland annat skärmupplevelse. Full screen/Window – Växlar Cloudplace mellan helskärmsläge och fönsterläge. Disconnect – Avslutar sessionen med Cloudplace men lämnar öppna dokument/applikationer igång. Shortcuts – Ger tillgång till Windowskommandon, Windowsmenyn, Windows Charms etc.
Startmenyn i Cloudplace innehåller normalt endast en ikon i form av en bildskärm mitt på skärmen. Om du klickar på ikonen så startas din desktop i Cloudplace.
Från startmenyn har du även möjlighet att lägga till program seamless vilket innebär att applikationer som t.ex. Word eller Outlook startas enskilt och inte som en del av desktopen. Upplevelsen blir mer som ett lokalt installerat program istället för ett fjärrskrivbord.
Vill du lägga till program seamless så klicka på + tecknet i vänstra delen av startmenyn. Klicka sedan på “All applications” och du får upp en lista på alla tillgängliga applikationer och kan nu välja vilka som skall ligga i startmenyn.
I Cloudplace fungerar Microsoft Windows på samma sätt som på vanliga Windows-datorer, med skillnaden att det är baserat på en serverversion istället för en klientversion. På grund av att Cloudplace är ett fleranvändarsystem är det mer låst för att garantera säkerhet och tillgänglighet.
Som användare kan du anpassa din Windows-upplevelse genom att lägga till applikationer i aktivitetsfältet för enklare åtkomst. Klicka på Windowsikonen i nedre vänstra hörnet av skärmen för att öppna Windows-menyn och se en lista över vanliga applikationer. Om du vill se alla installerade applikationer kan du klicka på den nedåtriktade pilen med en cirkel runt i nedre delen av Windows-menyn.
För att lägga till en applikation i aktivitetsfältet kan du högerklicka på applikationen och välja "Lägg till i aktivitetsfältet". Du kan också söka efter en specifik applikation genom att klicka på Windowsikonen och skriva applikationens namn, t.ex. "Outlook". Windows kommer då söka efter alla applikationer som innehåller "Outlook" och du kan starta applikationen därifrån.
För att komma åt EPM Cloudplace behöver du en applikation som heter Citrix Workspace. Programmet används för att skapa en säker krypterad förbindelse mellan den lokala datorn och CloudPlace.
När applikationen är nedladdad, välj kör direkt i webbläsaren eller gå till nedladdade filer/hämtade filer och starta den där.
Acceptera att applikationen får göra förändringar på din dator och tryck sedan på Start.
Acceptera licensvillkoren för Citrix Workspace genom att kryssa i rutan och klicka på Next.
Välj om du vill att applikationen skall skicka anonym användningsinformation till Citrix eller inte. Informationen ligger till grund för förbättringar av applikationen och innehåller inte personlig information.
När installationen är klar skall du lägga till servern du skall koppla upp dig mot och ditt användarkonto, klicka på Add Account.
Ange serveradressen, kan du inte denna kan du kontakta ert företags kontaktperson hos EPM eller ringa vår support.
Skriv in användarnamn och lösenord och logga sedan in. Ditt användarnamn är din primära mejladress.
För att öppna ditt fjärrskrivbord trycker du på Desktop.
I Cloudplace rDesktop, en terminalservermiljö, är skrivare normalt installerade på klientdatorerna istället för servern. Det innebär att alla datorer som ansluter till Cloudplace rDesktop måste ha skrivarna installerade lokalt. Det är fördelaktigt eftersom du kan skriva ut på din hemmaskrivare från fjärrskrivbordet om du ansluter från en hemdator.
Vid tjänstens start lägger EPM Datas projektgrupp till företagets skrivare på alla datorer.
För att lägga till en skrivare går du till Kontrollpanelen på din lokala dator genom att klicka på Windows-ikonen i nedre vänstra hörnet av skärmen. Under Kontrollpanelen navigerar du till Enheter och skrivare under Maskinvara och ljud, och klickar på Lägg till en skrivare (kan variera beroende på Windows-version).
Om skrivaren finns på det lokala nätverket kommer Windows normalt att söka och hitta skrivaren automatiskt. Annars måste du ange skrivarens hostnamn (t.ex. printer.cloudplace.se) eller IP-adress. Klicka på länken Skrivaren jag vill använda finns inte med i listan, markera checkrutan Lägg till en skrivare med TCP/IP-adress eller värdnamn och klicka på Nästa.
Fyll i skrivarens hostnamn eller IP-adress i fältet Värddatornamn eller IP-adress och klicka på Nästa. Datorn kommer nu att försöka ansluta till skrivaren. Om Windows inte hittar rätt drivrutin för din skrivare kan du behöva hämta drivrutinspaketet från en medföljande CD-skiva eller från leverantörens webbsida på internet.
Slutligen, ange ett namn för skrivaren och installationen är klar. Nästa gång du ansluter till Cloudplace kommer skrivaren att vara tillgänglig för utskrifter. Om du vill använda skrivaren som standardskrivare för utskrifter kan du högerklicka på skrivaren i Kontrollpanelen och välja Använd som standardskrivare.
Att kopiera en fil mellan fjärrskrivbordet och din lokala dator är lika enkelt som att göra en vanlig filkopiering på en dator. Du kan alltid komma åt enheterna på din lokala dator från rDesktop, men normalt kan du inte komma åt enheterna i fjärrskrivbordet från den lokala datorn. För att kopiera filer mellan miljöerna bör du arbeta direkt i fjärrskrivbordet.
I fjärrskrivbordet ser du dina lokala enheter i Filutforskaren under rubriken "Enheter" och enheterna i rDesktop under "Nätverksplatser". I Filutforskaren i rDesktop kallas din lokala dator för "Local Disk (C: on DATORNAMN)" och en extern hårddisk kallas "Removable Disk (D:/E:/F:)". För att flytta filer till din lokala dator (Local Disk C:), välj mappen "Användare/Users" och sedan mappen med ditt användarnamn. Du kan sedan dra och släppa filen, högerklicka och välja "Kopiera", eller använda snabbkommandon på tangentbordet (Ctrl+C följt av Ctrl+V) för att kopiera filen.
Logga in genom Citrix Workspace:
När du öppnar Citrix Workspace första gången ska du skriva in en adress du fått från ert företag där det står Add Account. Är du osäker på vad adressen är kan du fråga en kollega eller ringa till supporten.
När du lagt till adressen ska du skriva in din mejladress, ditt lösenord och en token. Har du inte en token kan du trycka på Don’t have a token? och följa stegen på skärmen. Vi rekommenderar att du använder appen Authenticator.
När du fått upp en sexsiffrig kod i Authenticator-appen kan du nu logga in i rDesktop med din mejladress, ditt lösenord och den sexsiffriga koden.
Väl inloggad i Citrix Workspace finns det en knapp där det står Desktop, som öppnar upp fjärrskrivbordet.
Logga in genom webbläsaren:
För att logga in i webbläsaren surfar du till adressen som du fått av ert företag. Är du osäker på vad adressen är kan du fråga en kollega eller ringa till supporten.
När du lagt till adressen ska du skriva in din mejladress, ditt lösenord och en token. Har du inte en token kan du trycka på Don’t have a token? och följa stegen på skärmen. Vi rekommenderar att du använder appen Authenticator.
När du fått upp en sexsiffrig kod i Authenticator-appen kan du nu logga in i rDesktop med din mejladress, ditt lösenord och den sexsiffriga koden.
Om du har Citrix Workspace installerat trycker du på Detect Workspace, har du inte Citrix Workspace installerat kan du trycka på Use Web Browser.
Tryck på din Desktop för att logga in till fjärrskrivbordet.
En genväg till din lokala dator kan t.ex. vara praktiskt om du ofta kopierar filer mellan datorn och Cloudplace.
Högerklicka på skrivbordet och välj Nytt och Genväg.
Bläddra sedan till önskad mapp på din lokala dator. För Windows vanligen: Lokal Disk (C: on datornamn) och mappen Användare/Users, och sedan mappen med ditt namn.
Ange ett lämpligt namn för genvägen, och slutför.
Notera att genvägen du skapat enbart gäller den datorn du anslutit ifrån och skapat genvägen till. Om du vill ha genväg på fjärrskrivbordet till en annan dator så upprepar du proceduren när du är ansluten från den datorn.
För tjänsten mDesktop har vi på EPM paketerat applikationer som används dagligen av ert företag. Om du vill ha åtkomst till ett program, kontakta EPM:s kontaktperson för ert företag och be om behörighet. Inom 30 minuter kommer applikationen att laddas ner på din dator och du kan börja använda den.
Om du behöver ladda ner ett program som inte är paketerat av EPM kan du göra en beställning via er kontaktperson på företaget.
Om du ska byta dator kan det vara bra att exportera dina bokmärken från den gamla datorn och importera i den nya.
Om du har ett Google-konto:
På din gamla dator, logga in i din webbläsare genom att klicka på den lila ikonen uppe till höger i webbläsarfönstret, till vänster om de tre små prickarna.
Tryck på aktivera synkronisering och logga sedan in med ditt Google-konto (@gmail.com).
Dina bokmärken synkroniseras automatiskt och du behöver bara logga in i webbläsaren på din nya dator på samma sätt.
Dina cookies, lösenord och inställningar för Chrome kommer också att importeras.
Om du inte har ett Google-konto:
På din gamla dator, klicka på de tre prickarna i det övre högra hörnet i Chrome och tryck på Bokmärken, sedan på Bokmärkeshanteraren.
Klicka på de tre prickarna i den blå bannern uppe till höger och sedan på Exportera bokmärken.
Det kommer nu att dyka upp en HTML-fil som du ska spara på ett ställe du kan komma åt från din gamla och nya dator, t.ex din egen H:-mapp.
Gå till Chrome på din nya dator och klicka på de tre prickarna i det övre högra hörnet i Chrome och tryck på Bokmärken, sedan på Importera bokmärken och inställningar…
I rullistan väljer du att importera HTML-fil med bokmärken och trycker sedan på Välj fil.
Gå till där du sparade filen och markera den. Tryck på Öppna och sedan på Klart.
Om du ska byta dator kan det vara bra att exportera dina bokmärken från den gamla datorn och importera i den nya.
Internet Explorer:
I Internet Explorer på din gamla dator: Tryck på stjärnan uppe i det högra hörnet.
Under menyn Lägg till i Favoriter väljer du Importera och exportera….
Välj Exportera till en fil och välj sedan Nästa.
Välj Favoriter i checklistan med alternativ och välj sedan Nästa.
Välj mappen som du vill exportera dina favoriter från och välj sedan Nästa.
Det kommer nu att dyka upp en HTML-fil som du ska spara på ett ställe du kan komma åt från din gamla och nya dator, t.ex din egen H:-mapp.
Välj Exportera och sedan Slutför.
Dina favoriter visas nu i en HTML-fil på platsen du har angett.
I Internet Explorer på din nya dator: Tryck på stjärnan uppe i det högra hörnet.
Under menyn Lägg till i Favoriter väljer du Importera och exportera….
Välj Importera en fil och välj sedan Nästa.
Välj din HTML-fil och tryck på Öppna.
Microsoft Edge:
Öppna Microsoft Edge på din gamla dator och tryck på stjärnan uppe i det högre hörnet.
Tryck på kugghjulet och sedan på Importera eller Exportera.
Välj vad du vill exportera och tryck sedan på Exportera till fil.
Det kommer nu att dyka upp en HTML-fil som du ska spara på ett ställe du kan komma åt från din gamla och nya dator, t.ex din egen H:-mapp.
Öppna Microsoft Edge på din nya dator och tryck på stjärnan uppe i det högre hörnet.
Tryck på kugghjulet och sedan på Importera eller Exportera.
Tryck på Importera från fil och välj filen som du sparat, tryck sedan på Öppna.
Om du ska byta dator kan det vara bra att exportera dina bokmärken från den gamla datorn och importera i den nya.
Öppna Firefox på din gamla dator och tryck på böckerna uppe till höger i fönstret.
Tryck på Bokmärken och sedan Visa alla bokmärken.
Tryck på Importera och säkerhetskopiera och sedan på Exportera bokmärken till HTML…
Det kommer nu att dyka upp en HTML-fil som du ska spara på ett ställe du kan komma åt från din gamla och nya dator, t.ex din egen H:-mapp.
Öppna Firefox på din nya dator och tryck på böckerna uppe till höger i fönstret.
Tryck på Bokmärken och sedan Visa alla bokmärken.
Tryck på Importera och säkerhetskopiera och sedan på Importera bokmärken till HTML…
Gå till där du sparade filen och markera den, tryck sedan på Öppna.