Intervju med Jonas Törnblom, inköpschef och IT-ansvarig hos A3P
Vi har pratat med Jonas Törnblom, inköpschef och IT-ansvarig hos A3P för att höra mer om hur de upplever vårt samarbete.
Ni har varit kunder hos EPM sedan 2021, hur började samarbetet?
När jag började på A3P för två och ett halvt år sedan fanns ingen IT-support överhuvudtaget. IT-relaterade frågor och uppgifter sköttes av den som var intresserad. Jag insåg ganska snabbt att vi behövde göra en upphandling för IT-support eftersom vi var ett startupbolag och behövde lägga tid och fokus på att lansera vår produkt och växa. Med vår storlek passade en outsourcad lösning för IT-support bäst.
Vi valde mellan både större och mindre aktörer, och jämförde dessa gällande pris kontra kvalitet. Dessutom var det viktigt för oss att ha en personlig och snabb kontakt. EPM hade också ett bra upplägg med funktionen Mina sidor som ingen annan konkurrent hade. Sammantaget föll valet på EPM.
Hur upplevde ni implementationsfasen och den första tiden?
Idag funkar det jättebra men det var lite stökigt till en början. Utmaningen låg nog delvis i att det var svårt för EPM att beräkna hur mycket hjälp vi skulle behöva. Vår verksamhet består av ett våtlabb som analyserar blodprover, en egen avdelning som utvecklar vår mjukvara och algoritm samt ett huvudkontor. EPM behövde därför sätta sig in i vårt gränssnitt men även förhålla sig till att vår mjukvaruavdelning ansvarade över vissa saker, medan EPM ansvarade över andra. Den gränsdragningen var lite svår att få till i början. Att vi inte hade några tydliga processer internt gjorde det inte enklare.
När vi lyfte de problem vi upplevde så lyssnade EPM och var lösningsfokuserade.
Tillsammans kom vi då fram till att vi behövde ett nytt upplägg. Våra behov krävde att vi snabbt kunde komma i kontakt med någon med djup teknisk specialistkunskap och vi fick då en kontaktperson som var technical account manager (TAM) istället för key account manager (KAM). Då blev samarbetet verkligen riktigt bra. I och med att vår TAM hade full koll på hela vår uppsättning kunde han förstå oss bättre och hjälpa oss snabbare.
Hur fungerar samarbetet idag?
Det fungerar jättebra nu när processerna och samarbetet har satt sig. EPM fungerar som en IT-support och tar hand om IT-relaterade frågor och uppgifter som inte handlar om vår egen mjukvara. EPM hjälper oss till exempel med basuppsättning av IT vid onboarding av nya medarbetare och all support som gäller Windows och Office 365. Det kan vara allt från synkningar mellan Sharepoint och One Drive, uppsättningar av Office 365, datorinstallationer på distans, ja högt och lågt.
EPM är lätta att få tag på och är lösningsfokuserade. Vår rutin är att om vi behöver hjälp med något akut så ringer vi. Då får vi hjälp på nolltid. Om det är något som kan vänta lite så mejlar vi.
Mina sidor är verkligen EPM:s starka sida.
Mina sidor är en tjänst som EPM erbjuder som är väldigt, väldigt bra. Med Mina sidor kan jag göra väldigt mycket själv vilket är bra av två anledningar: det sparar pengar och hjälper oss att lösa enklare uppgifter snabbare. Att ringa till en IT-support så fort en av våra 37 medarbetare glömt bort ett lösenord känns som en onödig utgift. Med Mina sidor kan jag snabbt till exempel återställa lösenord, lägga till en VPN eller skapa ett nytt användarkonto till en nyanställd utan att involvera EPM. Man kan säga att Mina sidor har blivit vår interna support.
Idag råder det ingen tvekan om att EPM är ett bra val för oss. Det tog som sagt ett tag innan samarbetet satte sig, men de lyssnade på oss och mötte våra behov. När vi fick en TAM hittade vi rätt och sedan dess har det gått spikrakt uppför. EPM är enkla att ha att göra med, tillgängliga och flexibla – man kan lita på att de hjälper till när man behöver det. Jag är väldigt nöjd och har också rekommenderat EPM till andra vilket också lett till ett nytt samarbete.