Intervju med Tomas Harland, Ekonomichef och IT på EIE-gruppen
Hej! Ni på EIE har EPM som IT-leverantör. Vi är nyfikna på hur ni upplever samarbetet med oss.
– Jag började på EIE när EPM var en relativt ny leverantör. Jag upplevde då att många timmar lades på att lappa och fixa i vår IT-miljö. Det hade inte att göra med EPM utan snarare att vi hade så otroligt mycket olika program som inte pratade med varandra. Och när konsulterna för de olika programmen uppdaterade saker i sina system så skapades det oreda i IT-miljön.
– För att få lite bättre ordning skaffade vi Mina sidor. Sedan dess har det blivit väldigt bra utifrån mitt perspektiv. Grundflödet har alltid funkat bra. Däremot kan ju vi som kund ställa till problem eller vilja ha ändringar men jag upplever att “smör och bröd”-IT-driften funkar bra.
Vad är det du tycker fungerar bra med Mina sidor?
– Som användare av Mina sidor tycker jag det är jätteenkelt att förstå. Sedan vi började använda det har vi sparat många konsulttimmar. Jag tycker också att driften blev enklare att förstå och få överblick över. Nu kan jag se vilka användare och program vi har och beställa datorer exempelvis. Det är jag väldigt nöjd med.
– Fördelen är att jag kan lösa de här enkla sakerna själv, som att folk glömmer sina lösenord till exempel. Eftersom vi har en pott som vi använder för support är det också bra att jag kan se alla ärenden och vad timmarna används till. När jag också ser vilka användare som driver konsulttimmarna kan jag också se var vi kan bidra med stöd för att de personerna ska kunna använda sina datorer enklare.
“Mina sidor pinpointar de kunskapsluckor vi har. Det tycker jag har varit bra.“
Vilka delar sköter EPM hos er?
– EPM står för all vår IT-infrastruktur som servrar, backup, alla avtal med Microsoft. Eftersom vi ägs av ett annat bolag så styrs vi av det när det gäller affärssystemet. Där har vi konsulter som ansvarar för de bitarna.
– Att supporten fungerar är viktigt för oss. Om det händer något så är det antingen en användare som inte kan jobba, i värsta fall är det alla. Hur snabb service man får hänger förstås på vem man råkar hamna hos direkt när man ringer supporten men jag upplever att det sköts bra och effektivt.
Är det något särskilt som du tycker EPM gör extra bra?
– Något jag uppskattar att jag får svar snabbt. Vi har en pragmatisk dialog. Jag tycker att EPM jobbar på ett proaktivt sätt. De är inte rädda för att ställa frågor för att se om det brustit någonstans så att de kan förbättra sina tjänster. Jag hade inte kunnat förvänta mig något mer.
– Vi ägs av ett bolag som är väldigt lönsamt vilket förstås gör att man inte vill ha några hack i sina kurvor på grund av att man snålat in på IT. Vi köper trygghet och kvalitet och jag tycker att jag får det jag förväntar mig. Jag får trygghet i driften och trygghet i att om det skulle hända nåt så vet jag att jag skulle få hjälp. Med EPM vet jag att jag har en bra uppsättning och om det skiter sig så får vi hjälp.
“Jag skulle rekommendera EPM till andra eftersom jag tycker det vi får är väldigt bra. Man tjänar mycket tid på bra IT.“
Tomas Harland
Ekonomichef och administrativt ansvarig
EIE-gruppen
EIE-gruppen är en del av Indutrade.
Verksamheten finns i Norden och säljer maskinkomponenter.
Webbplats: www.eiemaskin.com